Kunci Surga : Taat pada Suami

25.7.13 endahrika 0 Comments



Allah tidak akan melihat kepada wanita yang tidak mensyukuri apa yang ada pada suaminya dan tidak merasa cukup dengannya. (HR Nasa’i)

Wanita yang meminta cerai pada suaminya tanpa sebab (yang syar’i) maka haram baginya mencium wangi Syurga. (HR Abu Daud dan At-Tirmizi )

Kerana kebanyakan kamu adalah kayu api Neraka Jahanam. Kerana kamu banyak mengeluh dan kamu tidak taat terhadap suami. (HR Al- Bukhari)

Apabila seorang isteri mengerjakan solat 5 waktu, mengerjakan puasa sebulan, memelihara kehormatannya (aurat) serta mentaati suaminya nescaya dia akan masuk syurga. (Riwayat Imam Bazzar melalui Anas r.a)

Dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai. (Hadis Riwayat Ahmad)

Jikalau sekiranya ada perintah dari Allah SWT untuk menyuruh manusia sujud kepada manusia nescaya aku suruh isteri sujud kepada suaminya.

Ya Allah pencipta langit dan bumi beserta seluruh isinya. Ajarilah kami bagaimana memberi sebelum meminta, berfikir sebelum bertindak, santun dalam berbicara, tenang ketika gundah, diam ketika emosi melanda, bersabar dalam setiap ujian.

Ya Allah, Ya Wahhaab, Ya Majid ampunilah kami. Jadikanlah kami wanita yang sholeha, yang takut dan hormat terhadap suami, patuh serta taat terhadap suami, senantiasa menjaga kehormatan suami, dan selalu menyanyanginya. Jagalah tutur kata kami Ya Rabbana, jangan jadikan kami wanita yang mudah mengeluh dan selalu mensyukuri Nikmat yang telah Engkau berikan kepada kami.

Ya Allah Ya Kareem, Ya Fattah, jadikanlah kami manusia yang selembut Abu Bakar Ash-Shiddiq, sebijaksana Umar bin Khattab, sedermawan Utsman bin Affan, sepandai Ali bin Abi Thalib, sesederhana Bilal, setegar Khalid bin Walid radliallahu’anhum. Amin ya Rabbal’alamin.

0 komentar: